Budowa roweru szosowego

3 min czytania

Rower szosowy jest niezwykle skomplikowanym urządzeniem. Z zewnątrz może nie wygląda to na wiele, ale kiedy rozbierzesz rower, zaczynasz zdawać sobie sprawę, że jest w nim o wiele więcej niż na pierwszy rzut oka. W tym artykule przedstawimy Ci budowę rowerów szosowych.

kobieta na rowerze szosowym

Rama w rowerze szosowym

Rama roweru jest główną konstrukcją każdego roweru, łączącą koła, korby (łańcuchy), pedały i inne elementy, które można zdemontować bez rozbierania roweru. Ramy mogą być zbudowane ze stopów metali (stal), polimeru wzmocnionego włóknem węglowym lub stopu aluminium. Ramy stalowe były powszechne do ostatnich lat, ale obecnie są uważane za przestarzałe, ponieważ są ciężkie i droższe niż inne materiały. Nowoczesne ramy wykorzystują różne materiały w zależności od ciężaru, jaki muszą utrzymać i stylu jazdy, który muszą dostosować.

Rama określa sztywność roweru, co wpływa na komfort jazdy. Sztywniejsza rama jest lepsza pod względem wydajności, ponieważ skuteczniej przenosi moc z roweru na koła, ale może być zbyt sztywna do dłuższej jazdy. Miękka rama jest łatwiejsza do jazdy na długich trasach, ale nie będzie przenosić mocy tak skutecznie jak sztywniejsza.

Rama określa również, jak duży będzie opór aerodynamiczny podczas jazdy w pozycji wyprostowanej (co powinieneś robić jak najczęściej). Im bardziej aerodynamiczny jest Twój rower, tym szybciej będzie rozwijał prędkość.

Z czego składa się rama roweru szosowego?

Rama roweru szosowego składa się z następujących części:

  • Rura czołowa: To tutaj przednie koło mieści się w ramie. Jest ona przymocowana do obu stron rury czołowej i widelca.
  • Rura podsiodłowa: Rura, która biegnie od górnej części wsporników siodła do muszli dolnego wspornika. Przez tę rurę przechodzi sztyca podsiodłowa, która umożliwia regulację wysokości lub obniżenia siodełka w rowerze.
  • Rura dolna: Jest to kolejna główna część, która biegnie z jednej strony roweru na drugą, równolegle do rury górnej (która biegnie z przodu do tyłu).
  • Rura górna: Znajdziesz ją w każdym rowerze szosowym, biegnącą równolegle z rurą dolną i połączoną obiema stronami na jej przednim końcu, ale nie na tylnym (gdzie spotyka się z główką ramy).

Koła do roweru szosowego

Rowery szosowe są stworzone do osiągania prędkości. Koła w rowerze szosowym są zazwyczaj znacznie lżejsze niż w innych typach rowerów. Rowery szosowe mają zazwyczaj cienkie opony, dzięki czemu mogą szybko toczyć się po nawierzchni. Opony mogą być również węższe niż w rowerach górskich lub hybrydowych.

Koła rowerów szosowych są zazwyczaj wykonane z aluminium lub włókna węglowego, ale dostępne są również koła stalowe i tytanowe. Aluminium jest najtańszym materiałem i jest stosowane w większości zestawów kół treningowych. Włókno węglowe jest droższe, ale oferuje lepszy stosunek wytrzymałości do wagi niż aluminium lub stal i może być lżejsze niż koło aluminiowe o podobnych parametrach wytrzymałościowych. Koła stalowe są cięższe niż aluminiowe, ale mają wystarczającą wytrzymałość, aby przetrwać kilka sezonów bez uszkodzenia przez wyboje i inne zagrożenia drogowe. Koła tytanowe oferują jeszcze lepszą oszczędność wagi niż stalowe, ale są też znacznie droższe niż jakikolwiek inny rodzaj materiału do budowy kół.

Rozmiar kół w Twoim rowerze powinien być dopasowany do rozmiaru ramy; jeśli nie będą one do siebie pasować, Twój rower będzie niestabilny podczas jazdy.

Kierownica w rowerze szosowym

Kierownica to centrum sterowania rowerem. Służy do kierowania rowerem i przekazywania mocy z nóg na koła. Kierownica w rowerze szosowym jest zaprojektowana tak, aby zapewnić komfort i kontrolę, a także jest dostępna w wielu różnych kształtach i rozmiarach.

Główną funkcją kierownicy jest zapewnienie wsparcia dla Twoich rąk podczas jazdy. Umożliwiają one również drobną korektę pozycji na rowerze, co pozwala na wygodną jazdę przez dłuższy czas. Kierownice występują w wielu różnych kształtach i rozmiarach, w zależności od ich przeznaczenia.

Rowery szosowe mają zazwyczaj kierownicę opadającą – oznacza to, że jest ona nachylona w dół w kierunku przedniego koła. Kierownica opadająca pozwala na równomierne rozłożenie ciężaru ciała rowerzysty na większej części kierownicy niż kierownica płaska, dlatego jest wygodniejsza niż płaska na dłuższych dystansach.

Siodełko rowerowe

Siodełko to część roweru szosowego, na której siedzisz, gdy jeździsz. Siodełko można dostosować do różnych rowerzystów i różnych stylów jazdy.

Siodło składa się z trzech głównych części: wspornika siodła, który wchodzi do ramy, zacisku siodła, który mocuje się do górnej części wspornika siodła oraz samego siodła.

  • Wspornik siodła: Wspornik siodła jest tym, co podtrzymuje ciężar ciała od dołu podczas jazdy. Łączy się z ramą i rozciąga się przez nią aż do górnej rury ramy lub rury podsiodłowej (rury biegnącej od jednej strony roweru w dół w kierunku wspornika dolnego).
  • Zacisk podsiodłowy: Jest to miejsce, w którym mocujesz siodełko do ramy roweru (a tym samym miejsce, w którym mocujesz je do roweru).
  • Siedzenie: Część, na której siedzisz podczas jazdy.